Techniek > Filtratie

Nitraat verwijderen met zwavelkorrels?

(1/2) > >>

Dombo:
Ik kwam dit tegen en we zoeken al lang naar een simpele oplossing.
Gaat dit werken?

Edit Ruud reclame verwijderd tekst toegevoegd.

Zwavel-nitraatfilter Per stuk

Voor het verwijderen van overtollig nitraat

Het filter is navulbaar Nitraat is voedingstof voor algen, groeiremmend voor kleine vissen, en een reden om regelmatig water te verversen.

Met behulp van de Zwavelnitraatfilters kan het nitraatgehalte worden verminderd.
Deze nitraat-filters zijn gevuld met geperste zwavelkorrels (met een zuiverheidgraad van 99,9%!) welke als voedingstof en aanhechtings-oppervlak dienen voor vrije anaërobe bacteriën (zoals Thiobacillus denitrificans).

Deze anaërobe bacteriën kunnen zich heel snel vermenigvuldigen in een zwavel omgeving en kunnen in een zuurstofarme omgeving het zuurstofatoom uit het nitraat- of nitriet-ion onttrekken (reduceren) en over zwavel of derivaten ervan te oxideren tot sulfaat en stikstofgas.

De zwavel zelf wordt maar heel langzaam verbruikt.
De gemiddelde levensduur van het filter (lees inhoud) is zo'n 4 tot 5 jaar. De 2 grotere modellen zijn zelfs navulbaar
Uiteraard zijn de filters voor grotere of kleinere vijvers (of visbakken) te gebruiken waarbij de levensduur dan in verhouding van de hoeveelheid liters water is. 

Bertd:
Klopt, deze filters worden in aquaria gebruikt.

Of het voor een vijver ook werkt ??????

Bert

Dombo:
thx voor het aanpassen, sorry.

Het is als eerste eventueel voor mn aquarium maar als het goed werkt waarom niet voor mn vijver.

Bertd:
In een aquarium werk je met heel andere verhoudingen.
Het water gaat wel een keer of 10 - 20 door het filter per uur.
Als ik me nog goed herinner wordt een zwavelfilter hier via een by-pass opgezet en moet het water hier langzaam doorstromen. Als je dit vertaald naar een vijver gaat er gewoon niet genoeg door het filter om een verschil te gaan maken.

Voor grotere doorstroom snelheden wordt meestal een hars gebruikt, maar dit is vrij duur.

Bert

Dombo:
Er zijn ook grotere versies te krijgen voor 20000ltr bakken heb ik gezien.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie