Terug naar de homepage

Nieuwsgierig??? Klik hier en schrijf je in voor N.V.N. activiteiten.

Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Vragen en/of problemen met het forum?
Meld het dan: forum@nvn-koi.nl

Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag

Auteur Topic:  lage tds positief voor groei?  (gelezen 2956 keer)

GinRin

• Bestuur
  • Jumbo Champion
  • Geslacht: Man
Re: lage tds positief voor groei?
« Reactie #15 Gepost op: 16 maart, 2010, 17:31:51 »

Oké Gerard, is redelijk simpel, één graad DH staat gelijk aan ongeveer 18 ppm (parts per million). GH en KH worden beide uitgedrukt in graden DH. (8 + 5) x 18 ppm is 234 ppm.

Overigens, als je het over een lage TDS hebt voor groei gaat het met name om de organische vervuiling. Alles méér dan de TDS van het kraanwater dus. Hierbij ga ik uit van zoet water zonder zoutgift, want ook keukenzout verhoogt de TDS waarde.

Joop

GerardoSan

• KVA
  • Jumbo Champion
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 16 maart, 2010, 17:38:58 »

Maar waar zou het dan in kunnen zitten dat de tds waarde in Japanse mudpounds zo laag is?
Is geloof ik de million dollar question ;D
Gerard :)
Vijver van 30m3, trommelfilter, bwb, Flowfriend,
UV, plantenfilter

GinRin

• Bestuur
  • Jumbo Champion
« Reactie #17 Gepost op: 16 maart, 2010, 17:45:02 »

Nee hoor, ook dat is vrij simpel, veel water per vis dus weinig vervuiling. Het water dat wordt gebruikt is meestal smeltwater met nauwelijks GK en KH (er is nauwelijks bijvoorbeeld kalkgesteente in Japan en onderweg neemt het water ook nauwelijks aardmetalen op). De TDS is dus van nature zeer laag.

Of het de kwekers wat boeit? Neen, ze beseffen het zelf niet, maar de visjes doen het goed, dusss....

Joop

zalm

• Jumbo Champion
« Reactie #18 Gepost op: 16 maart, 2010, 17:48:44 »

Joop,

Organische vervuiling is toch vaak niet opgelost en zou dus geen invloed hebben op de tds maar wel op de redoxwaarde.

Joop
Vind je een niet gefinishte tosai met een geweldig patroon, vraag je dan af "Wat heb ik gemist"

GinRin

• Bestuur
  • Jumbo Champion
« Reactie #19 Gepost op: 16 maart, 2010, 18:48:15 »

Met organische vervuiling bedoel ik de afvalstoffen die de koi produceren ten gevolge van het verteren van voedsel. Stikstofkringloop: Eiwitten > Ammonia > Nitriet > Nitraat. Dus wel degelijk verhoging van de TDS.

Joop

Bas Arentz

• Mature Champion
  • **
  • KVA
« Reactie #20 Gepost op: 16 maart, 2010, 19:43:52 »

Osmose zelf is niet duur, het verlies aan afval water maakt het duur. Je gebruikt nu waarschijnlijkosmose om je drinkwater beter/smaakvoller te maken.

Wat is je TDS waarde van de vijver en je 'osmose' kraanwater. ?

Joop

hier maakt idd het afval water het duur. ik gebruik nu osmosewater voor mijn zeeaquarium (koralen).

tds vijver: nog niet gemeten maar doe ik van de week
tds leidng: 200 dacht ik ongeveer
tds osmose: <20

Bas Arentz

• Mature Champion
  • **
  • KVA
« Reactie #21 Gepost op: 16 maart, 2010, 19:47:26 »

Met organische vervuiling bedoel ik de afvalstoffen die de koi produceren ten gevolge van het verteren van voedsel. Stikstofkringloop: Eiwitten > Ammonia > Nitriet > Nitraat. Dus wel degelijk verhoging van de TDS.

Joop

maar dit ontkracht de stelling van lage tds goed voor groei dus behoorlijk nietwaar? want tds is in onze gevallen (procentueel gezien) vrijwel alleen carbonaat hardheid en gezamelijke hardheid.
Hier kunnen we niet zeggen ik heb een tds van 200 dus is mijn water schoner (wbt afvalstoffen) dan jouw water want jij hebt een tds van 600... dat hoeft niks over afvalstoffen te zeggen.

GinRin

• Bestuur
  • Jumbo Champion
« Reactie #22 Gepost op: 16 maart, 2010, 19:51:09 »

Je stelling ontgaat me een beetje. Als je "Hier kunnen we niet zeggen ik heb een tds van 200 dus is mijn water schoner (wbt afvalstoffen) dan jouw water want jij hebt een tds van 600" tegen je buurman zegt, dan is het wel degelijk waar, hij heeft namelijk hetzelfde leidingwater en zijn hogere TDS zal komen door (te) weinig verversen.

Om het vergelijkbaar te maken met iemand met een andere waterleverancier zou je GH en KH van de kraan moeten meten en dit van de gemeten TDS in de vijver moeten aftrekken.

Joop

Bas Arentz

• Mature Champion
  • **
  • KVA
« Reactie #23 Gepost op: 16 maart, 2010, 19:59:57 »

wat ik bedoel is gewoon, tds is een waardeloze maatstaf voor opgeloste afvalstoffen. tenzij je je tds gaat vergelijken met kh/gh dan kun je enigzins iets zeggen over de totale hoeveelheid ander opgeloste stoffen, dan nog vind ik dit geen betrouwbare maatstaf voor afvalstoffen. Nietwaar?

GinRin

• Bestuur
  • Jumbo Champion
« Reactie #24 Gepost op: 16 maart, 2010, 20:09:27 »

TDS alleen is niet alleszeggend, tot zover met je eens. Als indicatie is het, zeker als je de waardes van het leidingwater kent, van toegevoegde waarde in mij optiek.

Joop

truckerfisher

• Baby Champion
« Reactie #25 Gepost op: 16 maart, 2010, 20:57:50 »

Bij het goed gebruik van de TDS waarde,
krijg je juist een perfect inzicht in de mate van vervuiling van de vijver en filter.
Je kan juist veel beter bepalen bij bv een beadfilter wanneer het echt nodig is om te spoelen!
Ook hier,meten is weten.

Gr.Jack

john de Leur

• Jumbo Champion
« Reactie #26 Gepost op: 16 maart, 2010, 23:23:46 »

hoi
je kan denk ik toch wel stellen dat een lage tds bijdraagt aan goede groei.
lage tds geef aan dat je weinig vervuiling heb wat dus ten goede komt van de groei.
of sla ik de plank mis.
gr john

GinRin

• Bestuur
  • Jumbo Champion
« Reactie #27 Gepost op: 17 maart, 2010, 08:17:55 »

Als je het hebt over een lage TDS waarbij je rekening hebt gehouden met GK, KH en NaCl sla je de plank in mijn optiek niet mis.

Joop

zalm

• Jumbo Champion
« Reactie #28 Gepost op: 17 maart, 2010, 15:49:22 »

Als je het hebt over een lage TDS waarbij je rekening hebt gehouden met GK, KH en NaCl sla je de plank in mijn optiek niet mis.

Joop

Joop T.

Uit jouw antwoord moet ik dus afleiden (correct me if i'am wrong) dat de vervuiling dus voor jouw de maatstaf is, anders hoeven we geen rekening te houden met GH,KH an NaCi.

Joop Z.
Vind je een niet gefinishte tosai met een geweldig patroon, vraag je dan af "Wat heb ik gemist"

GinRin

• Bestuur
  • Jumbo Champion
« Reactie #29 Gepost op: 17 maart, 2010, 18:02:59 »

Ja, ik kan me niet voorstellen dat de KH en GH zèlf voor groeibelemmering zorgen, althans, niet in de hoeveelheden zoals die in ons kraanwater zitten. Echter, er zijn mensen die heilig geloven is omkeerosmose waarmee je in feite de hardheid verlaagd. Leuk in Engeland met zeer hard water en hoge nitraatwaardes, voor Nederland m.i. wat overdone.

Joop
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog

Pagina opgebouwd in 1.069 seconden met 25 queries.