Nieuwsgierig??? Klik hier en schrijf je in voor de N.V.N. "najaars" activiteiten.

05 September, 2010, 15:46:40 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Wist jij al dat we allerlei leuke nieuwe artikelen aan de N.V.N. shop toegevoegd hebben? We hebben zelfs een "jumbo" spaarpot. Lees meer

Startpagina   Help Zoek Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: doorstroming bewegend bed  (gelezen 186 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
marty
Newbie
*

« Gepost op: 31 Juli, 2010, 00:34:15 »

Hallo koi vrienden

Ik heb een vraag over de doorstroming van een bewegend bed, dit zal vast al een behandeld zijn in een tropic kan echter alleen niets hierover vinden.
vanmiddag bij mijn koi dealer geweest op de koffie, gaande weg gesproken over mijn filter, een zelf een sb met een bwb volgens zijn beleving moet de flow door een bwb niet te groot zijn ivm de verblijftijd water en bacterieren.
Naar mijn idee moet een bwb juist een hoge doorstroming hebben, ik wilde hierbij de hoeveelheid kaltness en aantal vissen even buiten beschouwing houden hierover heb ik genoeg kunnen vinden.
momenteel draai ik met 15 kub pomp op 12 kub vijver, sb daar na bwb een een palntenfilter na het filter.
aangezien ik een huis heb geocht waarin al vijver waren aangelegd heb ik nu 2 koi vijver;s van 2x2x1.5 mtr deze vijver zijn verbonden met een pijp 250 mm
aanvoer via 2 bodemdrain's
momenteel heb ik 5000 trl door mijn planten filter en elk 5000 ltr door vijver 1 en 2( bij benadering)
graag jullie reactie met de ervaringen van jullie detreffende de doorstroomsnelheid  door een bwb
MIjn waterwaardes zijn echter prima hoor

Grmarty
Gert~Jan
2009KoiChallenger
Jumbo Champion
*

Geslacht: Man

Moderator

« Antwoord #1 Gepost op: 31 Juli, 2010, 00:52:56 »

Als je dealer het nog over een (lange) verblijftijd van je vijverwater in het filter heeft, wordt het eens tijd voor hem om wat bijscholingscursussen te gaan volgen.
Ons werd het zo uitgelegd: Dacht je nou echt dat die bacterieen handjes en mondjes hadden om op hun gemak het voorbijstromende water schoon te eten?

fishermansfriend
Baby Champion

Geslacht: Man

« Antwoord #2 Gepost op: 31 Juli, 2010, 09:55:53 »

Marty,

Inderdaad, voor een bewegendbed (biofilter) geld hoor meer flow (doorstroming) des te beter.
En voor wat de koidealer betreft deze mag wel eens update krijgen, misschien hem anders dit maar eens laten lezen:
http://forum.nvn-koi.nl/index.php?topic=4255.0   Wink

Maurice
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: