Terug naar de homepage

Nieuwsgierig??? Klik hier en schrijf je in voor N.V.N. activiteiten.

Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Schrijf je NU in voor de nieuwsbrief! Lees meer

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic:  aanleggen bodemdrain hoe moet dat  (gelezen 2589 keer)

shusui

• Junior Tategoi
  • **
aanleggen bodemdrain hoe moet dat
« Gepost op: 10 augustus, 2005, 22:44:53 »

hallo ik ben alweer 3 jaar aan het vijveren met koi het gaat wel goed hoor maar zou toch graag een bodemdrain willen hoe sluit je zoon ding aan ik weet in het midden van de bodem maar dan moet hij waterpas naar de zij kant lopen of kan hij ook omhoog (blijft denk ik vuil in hangen dan)moet ik dan een put maken net zo diep als de vijver hoe of wat moet ik doen graag met tekeningen en uitleg of woont er iemand in de buurt van driel bij arnhem met een vijver met bodem drain bedankt alvast olaf

ronald_bonestroo

• Jumbo Champion
  • Geslacht: Man
Re: aanleggen bodemdrain hoe moet dat
« Reactie #1 Gepost op: 10 augustus, 2005, 23:04:34 »

hey

ik woon in harderwijk helaas, iets te ver weg denk ik?

een gravitysysteem moet je eigenlijk eens live hebben zien draaien inderdaad, dan zie je de logica.
het is heel eenvoudig vermits je weet wat de wet van communicerende vaten inhoudt.
het waterniveau in het filter komt gelijk aan het vijverniveau, na de laatste kamer pomp je met een droogopgestelde pomp het filter leeg met als gevolg dat dat niveau daalt.
wet van de communicerende vaten zorgt ervoor dat het niveau automatisch weer wordt genivelleerd en stuwt dus water door de drain het filter in.
en zo is het cirkeltje rond met als grote voordeel dat er geen slangen, pompen enz in de vijver liggen en het grove vuil zoals bladeren enz niet vermalen worden door de pomp en tengevolge daarvan de boel makkelijker is af te vangen door het filter en de pomp niet verstopt.

snappie het zo een beetje?

Cane

• Jumbo Champion
  • On the internet, god is a hacker
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus, 2005, 11:04:31 »

Even ter aanvulling. Plaats je filter wel iets hoger dan je maximale waterniveau in je vijver. Zo kan je filter nooit overstromen!

grtz

Cane
In the end there can be only one!

shusui

• Junior Tategoi
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus, 2005, 12:15:54 »

datover die comunicerendevaten snap ik wel maar moet de pijp van de bodem drain nu eerst waterpas onder de vijver uit komen en daar een soort van spoel klep maken om de pijp schoon te maken en dan de pijp weer naar boven naar het filter ? want dan moet je een filter put maken toch en hardewijk kom ik niet zo gauw 123 toch bedankt iemand anders in de buurt van arnhem nijmegen

Cane

• Jumbo Champion
  • On the internet, god is a hacker
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus, 2005, 12:26:03 »

hoi Shusui,

bij een gravity vijver staat de filter altijd ietsje hoger dan de vijver (1 cm). Als je met je filter niet de grond in wil, dan zal de vijver dus boven de grond moeten komen. De leiding van de bodemdrain gaat onder de bodem van de vijver door, dus inderdaad horizontaal. Net buiten de vijverwand kom je met deze leiding naar boven. Op het niveau van de inlaat van het filter ga je weer horizontaal verder. Net voor de filter plaats je afsluiter en daar direct weer de fiter.

grtz

Cane
In the end there can be only one!

Marcoi

• Senior Tategoi
  • De mooiste hobby die er is...
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus, 2005, 18:25:22 »

datover die comunicerendevaten snap ik wel maar moet de pijp van de bodem drain nu eerst waterpas onder de vijver uit komen en daar een soort van spoel klep maken om de pijp schoon te maken en dan de pijp weer naar boven naar het filter ? want dan moet je een filter put maken toch en hardewijk kom ik niet zo gauw 123 toch bedankt iemand anders in de buurt van arnhem nijmegen
Je mag wel bij mij komen kijken, Ik woon in Gennep stukje onder Nijmegen.
Ik heb een gravity systeem met een drie kamer vortex filter.
Ik kan je ook laten zien hoe je die buis onder je vijver schoon spoeld.
Groeten Marcoi
 :)k :)n :)k :)n :)k :)n :)k :)n :)k :)n

shusui

• Junior Tategoi
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus, 2005, 22:31:39 »

bedankt voor jullie reacties maar de eena laatste reactie van cane gaat de buis omhoog net na de rand van de vijver en daar zit mijn vraag blijft er dan geen vuil in zitten want het vuil is zwaarder dan het water en hoopt zich dan op toch cane

en marcoi ik zou graag een keer willen kijken, de 19de t/m 21ste is hks in arcen mischien kunnen we dat combineren eerst show kijken zaterdag of zondag daarna jou hobby bewonderen goed idee of niet olaf

ronald_bonestroo

• Jumbo Champion
« Reactie #7 Gepost op: 12 augustus, 2005, 23:08:00 »

door de druk en regelmatig spoelen komt dat wel goed hoor, zorg als het mogelijk is wel voor een rechtstreekse verbinding vanaf de drain richting riool.
geloof mij, daar krijg je geen spijt van!

koistra

• Newbie
  • *
  • domo arigato gosaimasu
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus, 2005, 22:33:07 »

waar plaats je dan die rechtstreekse verbinding naar het riool. je gaat toch vanaf je bodemdrain onder je vijver door en dan omhoog en dan opzij ter hoogte van je filter
domo arigato gozaimasu

Marcoi

• Senior Tategoi
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus, 2005, 22:47:49 »

bedankt voor jullie reacties maar de eena laatste reactie van cane gaat de buis omhoog net na de rand van de vijver en daar zit mijn vraag blijft er dan geen vuil in zitten want het vuil is zwaarder dan het water en hoopt zich dan op toch cane

en marcoi ik zou graag een keer willen kijken, de 19de t/m 21ste is hks in arcen mischien kunnen we dat combineren eerst show kijken zaterdag of zondag daarna jou hobby bewonderen goed idee of niet olaf
Ik ga vrijdag naar de show en zaterdag en zondag ben ik niet thuis maar je kunt altijd wel een keer komen hoor! ( je kunt je namelijk niet genoeg laten voorlichten voordat je iets gaat maken, beter in een keer goed dan in twee of meer keer.)
Enders stuur maar een pb tje met je e-mail dan mail ik je mijn tel.nummer.
Groeten Marcoi

Marcoi

• Senior Tategoi
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus, 2005, 22:49:33 »

oh ja kijk ook een bij "mijn vijver en koi" ik heb daar een aantal fotos geplaatst, alleen waar het om gaat staat er net niet op.
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.154 seconden met 25 queries.